Noodcentrales nu ook bereikbaar via app
BRUSSEL, 23/06/2017.- Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken Jan Jambon en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Maggie De Block hebben vandaag de applicatie “112 BE” voorgesteld. Via deze app kunnen burgers in nood hulp inroepen van brandweer, ambulance en/of politie in België. Het gebruik van de app kan belangrijke tijdswinst opleveren bij de behandeling van noodoproepen. Uiteraard kunnen burgers de noodcentrales ook nog altijd via een klassieke telefonische oproep bereiken, via de vaste telefoon of per gsm.
Minister Jambon: “Ik raad iedereen de app aan omdat de hulpdiensten je daarmee nog efficiënter kunnen helpen. Als je in een noodsituatie zit en je kan mondeling niet doorgeven waar je je precies bevindt, dan kan de app je exacte positie doorsturen en elke 30 seconden een update sturen. Als je niet meer kan spreken en moeilijk kan bellen, kan de operator een real-time chat activeren. En wie een stoornis of ziekte heeft waarvan de hulpdiensten best op de hoogte zijn , kan dat doorgeven op het ogenblik dat hij of zij zich voor de app registreert. “
Minister De Block: “Deze app is een mooi voorbeeld van e-gezondheid: het slim inzetten van ict om patiënten de best mogelijke zorg te kunnen aanbieden. De tijd die we kunnen winnen via het gebruik van 112 BE kan een leven van verschil maken.”
1 app, 3 hulpdiensten
Eens je de app hebt geïnstalleerd op je smartphone, hoef je de noodnummers niet langer te onthouden en kan je die dus ook niet vergeten in een panieksituatie. Eén klik op het icoontje van brandweer, ambulance of politie volstaat om een oproep tot stand te brengen of de chatfunctie te openen.
Lokalisatie
Dankzij de lokalisatiefunctie in de app kunnen hulpdiensten je makkelijker terugvinden in een noodsituatie. Op een afgelegen plaats, in een bos of te midden van een ingewikkeld netwerk van autosnelwegen is het vaak moeilijk om uit te leggen waar je je exact bevindt. De app geeft daarom je exacte gps-coördinaten door aan de noodcentrale van zodra er verbinding wordt gemaakt en stuurt daarna om de 30 seconden een update van je positie. Dit kan kostbare tijdswinst opleveren. Als je na het eerste contact met de noodcentrale niet meer reageert, kan die centrale bovendien je smartphone laten rinkelen via de app. Zo kunnen de hulpdiensten je makkelijker terugvinden.
Chatfunctie
Doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis kunnen eenvoudig in de app aangeven dat zij niet kunnen telefoneren. Zij kunnen chatten met de noodcentrale.
Ook in andere gevallen kan de noodcentrale uitzonderlijk de chatfunctie activeren, bijvoorbeeld als de operator de oproeper niet kan verstaan doordat er te veel achtergrondlawaai is of omdat de beller geen Nederlands, Frans, Duits of Engels spreekt. Via de chatfunctie worden berichten in een andere taal dan automatisch vertaald voor de operator en omgekeerd.
Extra informatie
Bij het installeren van de app kan je ook informatie registreren, bijv. relevante medische info over hartproblemen, allergieën, epilepsie, diabetes… Je hoeft deze gegevens dan niet meer door te geven aan de telefoon of per chat. De operator krijgt ze automatisch te zien van zodra er verbinding wordt gemaakt en kan ze meteen doorgeven aan de hulpdiensten die ter plaatse komen.
Download en registreer
Met een goede internetverbinding duurt het … 112 seconden om de app “112 BE” te downloaden op je smartphone en je te registreren. Je vindt de app terug in de Play Store (Android) en in de App Store (Apple) via de zoekterm “app 112 BE”. Na de installatie kan je het icoontje van de app op het beginscherm van je smartphone plaatsen zodat je het makkelijk terugvindt in een noodsituatie. Om je vervolgens ook te registreren in de app moet je een aantal korte vragen beantwoorden.
Opgelet: de app 112 BE werkt enkel in België.
Meer info: www.112.be